Jak radzić sobie ze stresem podczas testów i egzaminów? 

Poznaj 5 sposobów i dowiedz się jak radzić sobie ze stresem

Pytanie jak radzić sobie ze stresem podczas testów i egzaminów zadaje sobie wiele osób. Wśród licealistów i studentów zdarzają się osoby, które przed egzaminami wchodzą w silne stany stresowe. Zdarzają się osoby, które do każdej klasówki podchodzą z płaczem w oczach. Co gorsze taki stres bywa zaraźliwy nawet dla osób, które nie mają takich tendencji. Sam też kiedyś myślałem, że stres podczas nauki i podczas klasówek to norma, a nawet pomaga. Byłem głęboko przekonany, że „stres pozytywny” jest dla mnie mobilizujący. Nie wiedziałem ile energii przez to tracę.

Niby z niewolnika nie ma pracownika…

To szkodliwe przekonanie jest podstawą problemów w naszym społeczeństwie. Ludzie twierdzą, że stres in pomaga się zmobilizować. To jak wstęp do niewolnictwa lub po nim pozostałość. Doskonale wiedzą o tym osoby zarządzające w dużych firmach, ale nie tylko. Niektóre korporacje wiedzą, że opresyjne metody zarządzania to najlepszy sposób by zmobilizować pracowników do intensywniejszej pracy. Takie metody działają na około 90% pracowników. Powoduje to zwiększona rotację pracowników, ale jest to często wkalkulowane w koszta. Niby z niewolnika nie ma pracownika, ale ludzie wolni i myślący niezależnie słabo nadają się do pracy. Zdecydowanie łatwiej zarządza się osobami, które nigdy nie pomyślały by o zmianie pracy, czy o rozwijaniu własnych zainteresowań.

Eustres i dystres
jak radzić sobie ze stresem

jak radzić sobie ze stresem

Podobno istnieje coś takiego jak eustres, czyli pozytywny stres. Pracowałem kiedyś w firmie gdzie rozumiano to zbyt dobrze i stosowano mobbing. Pracownicy faktycznie byli bardzo zmobilizowani do pracy – niektórzy budzili się w środku nocy, żeby sprawdzić maila.

Z czasem zauważyłem, że tak naprawdę stres, który uznawałem za mobilizujący powodował, że nawet proste zagadnienia wydawały się trudne do zrozumienia. Powodował że w najważniejszych momentach całkowicie zapominałem tego, czego uczyłem się wcześniej. Neurobiologia zbadała ten mechanizm i jego funkcjonowanie jest wyjaśnione. Prosto mówiąc stres osłabia nasze zdolności poznawcze, w tym pamięć.

W każdej grupie na studiach znajdą się osoby które przed samym kolokwium zaczynają mówić o tym jak bardzo się stresują. „O Boże ja nic nie potrafię” „już zaczęłam zapominać” – strasznie kiepskie sugestie. Ciekawym zjawiskiem jest to ze dość często całe grupy uczniów i studentów integrują się przed zaliczeniami właśnie w ten sposób.

Wychodzi na to że nauka i zdawanie egzaminów w stresie nie ma sensu, bo pochłania zdecydowanie za dużo energii.

Jak radzić sobie ze stresem podczas testów i egzaminów?

1. Zawsze podchodź do egzaminów w pierwszych terminach.

Najlepszym terminem zdawania egzaminu jest ZERÓWKA – nawet jeśli nie zdasz w tym terminie to nic się nie dzieje i zazwyczaj pytania na ZERÓWKACH są łatwiejsze. Nigdy nie zdawaj egzaminów w ostatnim możliwym terminie! Kiedy idziesz na ostatni termin możesz być wyryty na blachę, a świadomość, że to ostatni termin może realnie osłabiać pamięć.

2. Wysypiaj się!

Nie chodzi o spanie do skutku i do oporu, ale 7 – 8 godzin snu jest potrzebne do dobrego działania pamięci. Może się zdarzyć, że po wielu dniach i godzinach uczenia się zawalisz egzamin przez niewyspanie. Niewyspanie może znacznie ograniczyć zdolność przypominania sobie i wtedy już nie jest tak ważne jak długo się uczyłeś.

3. Znajdź czas na regularny sport

Do zapamiętywania potrzebujemy tlenu. Do działania całego organizmu potrzebny jest tlen.  3 godziny intensywnego ruchu w tygodniu to minimum potrzebne dla naszego zdrowia, rozwoju i prawidłowego działania mózgu. Już 15 minut intensywnego wysiłku przed lub bezpośrednio po uczeniu się może spowodować 20% lepsze zapamiętanie materiału. Regularnie występujące bodźce stresowe mogą się przyczyniać osłabienia zdolności intelektualnych. Nauka coraz częściej potwierdza, że dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne przyczynia się do rozwoju mózgu. Neurobiolodzy mówią wręcz o tym, że do rozwoju mózgu konieczne są ćwiczenia zarówno intelektualne jak i fizyczne.

4. Żuj gumę przed egzaminami i w trakcie!

Oczywiście jeśli ma to przeszkadzać nauczycielowi możesz z tego zrezygnować. W wielu przypadkach jest tak, że nauczyciel czy wykładowca nie zwraca na to uwagi. Żucie gumy zmniejsza stres podczas egzaminów. Badania pokazują też, że dzięki żuciu gumy możemy zwiększyć przepływ krwi w mózgu, przez co zwiększamy ilość docierającego do niego tlenu co korzystnie wpływa na zapamiętanie.

5. Cynamon obniża stres oksydacyjny

Już sam zapach cynamonu zmniejsza stres oksydacyjny. Co ciekawe najlepsze badania ma zapach jabłek z cynamonem. To przydatna informacja zwłaszcza jeśli jako rodzic chcesz pomóc swojemu dziecku w nauce.

Przetransformuj swoje spojrzenie na naukę i egzaminy

Zadbaj o to, żeby myślec pozytywnie i czuć się komfortowo. Stresując się powodujesz, że zmniejszasz swoją zdolność do przypominania.

Nawet jeżeli mamy wrażenie, że poważne podejście powoduje, że się bardziej stresujemy to prawda nie jest tak prosta. Osoby świadome tego, że stres paraliżuje mózg będą uspokajały się i „luzowały”, bo wiedzą że stres tylko psuje głowę.

Przed samym egzaminem nie rozmawiaj z osobami, które się nakręcają. Ten czas wykorzystaj na ruch, żeby zwiększyć ilość tlenu. Twoja pamięć będzie działąć lepiej. Skorzystaj także z wsparcia pamięci krótkotrwałej. Korzystając z technik szybkiego czytania możesz zwiększyć tempo powtarzania materiału, a dzięki temu możesz skorzyatać dodatkowo ze wsparcia pamięci krótkotrwałej.

Jeśli umiesz się szybciej uczyć także zmniejsza się poziom stresu, bo wiesz dasz sobie radę. Warto poświęcić trochę czasu na trening. Jeżeli nie masz czasu na kurs na żywo zawsze możesz wybrać kurs szybkiego czytania online w formie nagrań video. Wtedy oglądasz kolejne moduły i ćwiczysz kiedy Ci wygodnie.